رسوا کردن احمدی نژاد سخت است، اما شدنی است

بدست KT

احمدی نژاد، فارغ از زبان بدی که دارد و بددهن است، نوعی استراتژی دروغ را هم پیاده می کند. از همین رو مخالفانش هنوز نتوانسته اند کار مهم و اساسی، که رسوا کردن دروغ های احمدی نژاد است را انجام دهند. مهم تر از همه این که با رسوا کردن دروغ های احمدی نژاد، می توان کمپ مخالفان او را به راحتی بی اثر کرد. هرچند این کار سخت است اما شدنی است. سخت است از جانب کسی که کار رسانه ای نمی داند و نکرده است ولی برای رسانه ها، خنثی کردن و رو کردن دست احمدی نژاد، کار سختی نیست. مسئله این است که رسانه های مخالف به جای انجام کار رسانه ای خود، به کمپین سیاسی تبدیل شده اند و یا این طور بوده اند. نمونه کار تمیز برای رسوایی احمدی نژاد را فرید زکریا در برنامه جی پی اس که هر هفته پخش می شود، نشان داد.

نمونه ی این کار را می توانید در آخرین برنامه فرید زکریا،جی پی اس GPS, Global Public Square، در سی ان ان ببینید.

محمود احمدی نژاد در یکی از تکنیک های دروغ پراکنی رسانه ای که در آمریکا به خصوص خیلی موفق بوده است (چون خبرنگاران آمریکایی آمادگی لازم را برای گفت وگو با او ندارند و احمدی نژاد با استفاده از مترجم اجازه تمرکز فکری را از مصاحبه کننده می گیرد) سعی کرد نوعی استاندارد دوگانه در مجازات اعدام را در آمریکا در رسانه ها اعلام کند. همه خبرنگاران هم حتی لری کنیگ هم در دام آن افتادند. اما موضوع چه بود:

محمود احمدی نژآد گفت که جهان در موضوع اعدام استاندارد دوگانه دارد چرا که همه موضوع سنگسار سکینه محمدی آشتیانی را محکوم کردند ولی هیچ کس به اعدام زنی در آمریکا که دو هفته پیش انجام شد، اشاره ای نمی کند. کار رسانه ای و خوب فرید زکریا را ببینید که چگونه مسئله را باز می کند.

در ایالات متحده آمریکا با آن وسعت و جمعیت، در سال 2009 میلادی، سال گذشته، 52 اعدام انجام شده است. در سال جاری میلادی، سال 2010 که دو ماه دیگر تمام می شود، 38 تن در آمریکا اعدام شده اند.

اما در ایران:

در سال گذشته میلادی، سال 2009، 388 تن اعدام شدند. در سال جاری میلادی، سال 2010 هم فعلا 180 تن اعدام شده اند. (آمارها از سوی سازمان عفو بین الملل اعلام شده است.)

در سال 2009 در ایران، یک تن با سنگسار، 14 تن درملاءعام، 77 تن در اعدام های دسته جمعی و 5 تن هم به دلیل جرمی که پیش از دوران بلوغ مرتکب آن شده بودند، کشته شدند.

در سال 2009 در آمریکا، هیچ مورد سنگساری وجود نداشته، هیچ مورد اعدام ملاءعام وجود نداشته و هیچ مورد اعدام دسته جمعی هم وجود نداشته است. هیچ متهمی هم به دلیل جرمی که پیش از 18 سالگی انجام داده، اعدام نشده است.

در ایران و پس از جریان انتخابات پرمناقشه ریاست جمهوری و به گزارشی که سازمان عفو بین الملل می دهد، اعدام های گسترده و مخفیانه ای اجرا شد. به گزارش عفو بین الملل، فقط در جریان یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری، 112 تن در ایران اعدام شدند. آمریکا اما به دلایل سیاسی کسی را اعدام نمی کند.

حالا وارد جزییات مقایسه ای می شویم که احمدی نژاد کرد:

سکینه محمدی آشتیانی، در ایران به دلیل زنای محصنه به سنگسار محکوم شده و به دلیل مشارکت در قتل همسرش به اعدام محکوم شده است. اتهام هایی که او با قاطعیت آن را رد کرده و رد می کند. Sakineh-Mohammadi-Ashtiani1Condemned Woman

اما در آمریکا و در ایالت ویرجینیا، زنی به نام تریسا لوییس، به اعدام با تزریق محکوم شد. وی اتهام این که دو مرد را استخدام کرده تا همسرش را بکشند را پذیرفت و گناه خود را به گردن گرفت. (در دادگاهی استاندارد و با حضور هیات منصفه و وکیل مدافع) و هرچند که در دفاعیه او آمده بود که این زن به لحاظ روانی ثبات ندارد، با این حال دادگاه عالی تجدیدنظر، حکم را تایید کرد تا اجرا شود.

پس به طور مشخص و دقیق می توان گفت این دو پرونده به هیچ وجه و به هیچ شکلی قابل مقایسه نیستند. ضمن این که در مجازات سنگسار، زن و مرد متفاوت در خاک قرار می گیرند( مردها در زمان حکم سنگسار تا کمر در خاک می روند در حالی که زنان تا بالای سینه و زیر گردن) و زن تقریبا هیچ چاره ای برای فرار از این حکم ندارد.

حالا برگردیم به مسئله ای که احمدی نژاد مطرح کرد. وی در گفت وگوهایش گفت که دنیا آن طور که روی مسئله سکینه محمدی آشتیانی مانور رسانه ای داد، روی پرونده تریسا لوییس این کار را نکرد. به قول فرید زکریا شاید این راست باشد. شش برابر آنچه در مورد تریسا لوییس در مطبوعات نوشته شد، به سکینه محمدی آشتیانی اختصاص یافت. با توجه به مقایسه این دو پرونده این مسئله قابل دفاع است ضمن این که این همه اعتراض بین المللی و رسانه ای شاید تاثیری هم داشته باشد و بتواند زنی را از بی عدالتی نجات دهد.

هرچند احمدی نژاد در گفت وگویش با لری کینگ موضوع را عوض کرد و گفت این زن به حکم سنگسار محکوم نشده، ولی خبو بعد از آن این دادستان کل کشور (بدون داشتن هیچ گونه امکان اجرایی) که بعد به سخنگو تبدیل شد، حرف احمدی نژاد را رد کرد.

***

این نمونه کار خوبی بود که فرید زکریا انجام داد. رسانه های به اصطلاح سبز و قرمز و سیاه و دیگران هم اگر فقط به جای بولتن سازی به خبررسانی درست و منطقی و منصفانه روی آوردند، به مراتب تاثیر خیلی بهتری خواهد داشت.