وب سایت جدید بی بی سی فارسی: زشت، مضحک، مضر

بدست KT

وب سایت جدید بی بی سی فارسی را پیش از این و همان زمان رونمایی باید نقد می کردم ولی گفتم شاید از روی عصبانیت باشد. گفتم بگذار چند روز بگذرد، بگذار با چند نفر دیگر هم حرف بزنم، بگذار با چند کارشناس هم صحبت کنم، بگذار با چند مرورگر آن را ببینیم. همه این کارها را هم کردیم و هیچ چیز عوض نشد در نتیجه می توان انتقاد را الان مطرح کرد:

وب سایت جدید بی بی سی فارسی زشت است: این سایت زشت است، نسبت به چه؟ نسبت به طراحی قبلی و یا قبل تر از آن. علت زشتی آن، به عقیده برخی ناتوانی طراحان در بازبینی این قالب در چند مرورگر متفاوت است. برای دقایقی تحمل می توان از فایرفاکس استفاده کرد ولی برای استفاده از این سایت به عنوان ابزار شکنجه، کافی است آن را در مرورگر کروم باز کنید. شخصا بعد از پنج دقیقه نگاه کردن به سایت بی بی سی فارسی به هرگونه براندازی، ترور، شکنجه و تجاوز و دروغ گویی و رویت و گفت وگو با امام غائب، اعتراف می کنم.

وب سایت جدید بی بی سی فارسی مضحک است: مضحک است چون یکی از فونت های به اصطلاح ساخت خودشان را به زور دارند به بیننده می خورانند بدون این که بدانند یا حداقل پرسیده باشند یا نظرسنجی کرده باشند که این سایت و این فونت چطور است. آدم را یاد زمانی می انداخت در ایران که وانت پاترول را به زور می کردند پاترول دو در یا موتور پژو پرشیا که به آن قالب می خوراندند و می کردندش سمند یا هزار کار دیگر این مدلی. مضحک و مسخره بودن این طراحی جدید به حدی است که نمی توان به یک جای آن تمرکز کرد و همین طور نگاه را می دزدد و در نهایت سردرد با خود به همراه می آورد.

وب سایت جدید بی بی سی فارسی، مضر است: این سایت به شکل خطرناکی برای سلامتی چشم و برای قدرت بینایی مضر است و باید از آن حذر کرد. چیزی مانند نگاه کردن به جوشکاری که همه فکر میکنند این که چیزی نیست اما اشعه هایی هست که پدر اعصاب چشم و صاحب چشم را در می آورد، این سایت هم برای سلامت چشم به شدت ضرر دارد.

جالب این جاست که پس از این سه نقیصه جدی، گند محتوایی وبسایت هم سرباز کرده است. وبسایتی که زمانی اشتباهات مضحک و احقمانه و فاحش خورده داشت، حالا تیترهای احمقانه و تندتر از ایرنا یا به مراتب مضحک تر از فارس و رجا می زند. برای مثال، روزی که بن لادن کشته شده بود، این تیتر مضحک را بی بی سی فارسی، وبسایت البته انتخاب کرده بود: آمریکا بن لادن را کشت.

البته جای این خالی بود که بگوید به درد و بلا کشته یا با النگو یا با ناز و ادا ولی به هرحال، کشته بودش دیگر، گویا بدجور هم.

برای من که کارم دنیای اخبار است و باید مدام بیش از ده وبسایت خبری را چک کنم، پیش از تغییر این سایت، از سر وظیفه باید نگاهش می کردم که چه دارد و چه ندارد، اما از وقتی که عوض شده و برای سلامت و عقل و شعور و آگاهی مضر است، دیگر از تمامی بوک مارک ها حذف کرده و نگاهش نمی کنم. به قولی، سایت به این زیبایی بی بی سی ورلد سرویس دارد، فونت آن هم عالی است، سریع هم آپدیت می شود، به شعور آدم هم توهین نمی شود، چرا به اعصاب و روان باید آسیب رساند با دیدن وبسایت فارسی بی بی سی؟ سایتی که برای من مخاطب، حق انتخاب قائل نباشد و زشت ترین ها را به زور تحمیل کند، حتما نیازی هم به من مخاطب ندارد. پس شما را به همان دنیای زشت و مضحک و ما را به سلامت.

نکته: مشکلی با تشکیلات بی بی سی حتی فارسی آن ندارم، پیشتر هم در چند پست به نکات بسیار ویژه و ارزنده تلویزیون فارسی بی بی سی اشاره کرده ام اما این وبسایت، به حتم گندترین و زشت ترین است، حتی زشت تر از رجا نیوز و فارس و مهر و البته ایرنا.

